Ach ja, Zwarte Piet. Vroeg of laat ontdekken we allemaal dat
Sinterklaas niet bestaat, en dan is het ook gedaan met het geloof in Piet. De
meeste jongens in de straat waren ouder dan ik, en daarom leerde ik de waarheid
snel kennen, maar het duurde even voordat ik het wilde geloven. Als ouders zo
graag cadeautjes gaven aan hun kinderen, waarom gaven ze die dan niet gewoon,
waar was die geheimzinnigheid voor nodig? Pas later drong het tot me door dat
de aardigheid juist in deze geheimzinnigheid school. Een oude Heilige die over
het dak reed, zijn knecht die door de schoorsteen kroop. Het ging om het spel, niet om de
knikkers.
Om de spanning op
te drijven, mochten we als kind in de weken voorafgaand aan het Heerlijk Avondje onze schoen
al eens bij de schoorsteen zetten. Als je braaf was geweest, zat daar de
volgende dag een kleinigheidje in, een Sinterklaasje van chocola, een potlood,
iets dergelijks. Een klasgenootje kwam echter aanzetten met een kompas. Zat in mijn schoen, zo bazuinde hij
overal rond. Iedereen was jaloers en niemand begreep er wat van, want dat
jongetje was helemaal niet braaf geweest. Hij was een etterbak en op school
gooide hij er met de pet naar. Maar zijn Sinterklaas en Zwarte Piet hadden wel
een florerend transportbedrijf. Het ging om het spel, maar het werd wel
gespeeld met knikkers.
Godfried Bomans |
Sinterklaas was in die tijd een persoon met wie rekening
moest worden gehouden. Wie stout was kreeg immers de roe. En dan te
bedenken dat Sinterklaas voor mijn generatie al heel wat vriendelijker was dan
voor de generaties die aan ons waren voorafgegaan. Godfried Bomans kan heel
smakelijk verhalen over de tijd waarin de Sint nog sprak van dood en
verdoemenis:
"Ik was als de
dood voor de man. Hij werd in ons gezin vertolkt door een zwager van mijn
moeder, een zure vrijgezel uit Rotterdam, die zijn verdrongen erotiek jaarlijks
liturgisch gestalte gaf. Hij kwam handenwrijvend met de trein aan en verkleedde
zich in de fietsenschuur, samen met twee tantes, want zo was hij wel. De tantes
(…) speelden voor Piet. Zij waren zonder oom en daarom nogal geladen. Dit
gefrustreerde trio verliet in vol ornaat de fietsenschuur en repte zich driftig
door de tuin naar de keukendeur. (...) Wat hij daar zag moet hem met enige
voldoening vervuld hebben. Vijf krijtwitte broertjes keken hem verbijsterd aan
en mijn enige zusje zat onder tafel.' Dit was slechts het begin." (1)
Ondanks deze nare ervaring groeide Bomans uit tot één van
Neerlands grootste liefhebbers en kenners van het Sinterklaasfeest. De studie
van Sinterklaas vond hij één van de meest verwaarloosde onderdelen van de
dogmatiek. Iedere bisschop diende volgens hem doorkneed te zijn in de Sinterklaaskunde,
zodat hij de taak zou kunnen overnemen mocht Sinterklaas plots last krijgen van
een verkoudheidje of een ander ongemak. Opvallend is dat Bomans het ook al
heeft over een verschijnsel dat ons ook vandaag de dag weer kwelt: de pogingen
om Zwarte Piet tot persona non grata
te verklaren. "Ach," zegt Bomans - duidelijk geërgerd - "ik was laatst in Afrika
en daar hadden ze een Witte Piet, ze konden hem anders zo slecht onderscheiden
van de rest van de bevolking. Laat die mensen toch."
Veel pogingen om Zwarte Piet te verbannen, komen voort uit
de zorg om de tere kinderziel. Volgens Nicolaas Matsier (2) zijn er in de
afgelopen halve eeuw vier aanvallen uitgevoerd op de Heilige en zijn knecht: door
dominees, Maria Montessori, anti-autoritaire ouders en onderwijzers en - meer
recent - bange politiek correcte crècheleidsters (Zwarte Piet = racisme). Matsier schreef in 2000, van zijn
crècheleidsters hoor je niet veel meer de laatste tijd, maar de klacht van
racisme is gebleven. En nog steeds gaat het om de kinderziel. Op TV kwam een
van oorsprong Surinaamse performance
artist (zo wordt hij genoemd, ik weet verder van niks) vertellen dat
hij ooit had gehoord hoe zijn moeder door een handelaar 'Zwarte Piet' werd
genoemd. Vreselijk. Hij moest er als volwassene nog bijna van huilen. Een paar
dagen later zat een heuse schrijver met een voormalige Surinaamse klasgenoot in
de studio, en verhip, hij er nooit bij stilgestaan, maar Zwarte Piet was
inderdaad racisme. Hij had er nooit bij stilgestaan? Waar was die man geweest,
in al die jaren? Nooit iets gelezen?
Piet als page |
Ik heb ook lange tijd gedacht dat Zwarte Piet van oorsprong
een slaaf was. Het personage van de zwarte knecht, werd in 1850 geïntroduceerd
door de onderwijzer Jan Schenkman in zijn boekwerkje Sint Nikolaas en zijn knecht, en de oudste afbeeldingen tonen hem
inderdaad als een page. Maar het blijkt toch niet zo eenvoudig te zijn. In een
opgemerkt artikel in De Volkskrant, ZwartePiet is nooit een Slaaf geweest, betoogt Arnold-Jan Scheer dat Piet geen
Afrikaan, Moor of Creool is, of zelfs maar een knecht van Sinterklaas. Hij is
de invulling van een archetype dat in de loop der eeuwen, of zelfs millennia, op
verschillende wijzen is ingevuld. Zwarte Piet is, anders gezegd, een syncretisme,
een hybride figuur in wie Oosterse, Westerse en Zuiderse invloeden samenkomen.
Het zwart maken van lichaam en gezicht herleidt Scheer, via
Griekse schrijvers als Herodotus en Tacitus, tot oorspronkelijke Sjamanistische
tradities. In de loop der tijden zal het personage steeds nieuwe attributen
ontvangen (zoals de roe) en worden gespiegeld aan steeds andere archetypische
figuren, zoals de hofnar of de vrolijke tegenhanger van schelmse figuren als
Tijl Uilenspiegel of Don Quichotte; op die manier wordt hij een neefje van Lamme
Goedzak, Sancho Pancha of Arlecchino (Harlekijn) (die ook een zwart gezicht heeft). Het
zwart maken van het gezicht blijkt trouwens niet aan Nederland of Sinterklaas gebonden
te zijn, maar op verschillende plaatsen in de wereld, bij uiteenlopende
gebeurtenissen, te worden uitgevoerd: Scheer vermeldt onder meer Cornwall,
Curaçao (!) en Perzië (bij de komst van het nieuwe jaar, het gebruik gaat terug
op Zarathustrische tradities).
Odin |
Volgens de Britse historica H. A. Guerber is de hele
Sinterklaasmythe ouder dan Sinterklaas zelf, of althans door veel oudere mythen bevrucht (3). Ze ziet al sterke parallellen met
de Germaanse god Odin die op zijn witte
paard (!) Sleipnir aan een helletocht begint. De tocht naar de hel op de
schimmel, zou aan de oorsprong kunnen liggen van het verhaal dat op 5 december
de stoute kinderen via de schoorsteen worden ontvoerd en meegenomen naar duivelse
oorden. Odin werd trouwens vergezeld door twee zwarte helpers, de raven Huginn
and Muninn, die net als Zwarte Piet door de schoorsteen konden kruipen (Odin en
zijn paard waren natuurlijk te groot). De schoorsteen (toen niet veel meer dan
een gat in het dak) en het trotseren van rook en roet wordt ook wel aangehaald
ter verklaring van de zwarte kleur van de vogels (zo werden de raven zwart).
Ook van Zwarte Piet wordt gezegd dat hij zijn zwarte kleur
te danken heeft aan zijn klauterpartijen door de schoonsteen. Door
tegenstanders van Piet wordt soms in spottende zin verwezen naar deze
verklaring, zo van: dat kan toch niet, duidelijk een smoesje, en kijk eens naar
die lippen. Alsof deze verklaring in volle ernst wordt aangevoerd. Nee, Zwarte
Piet dankt zijn kleur niet aan de schoorsteen, en de raven ook niet. Waar het
dit soort mensen aan ontbreekt, in vrij ernstige mate, is fantasie. Een gebrek aan
fantasie leidt vrijwel altijd tot fanatisme en vernielzucht. Alles moet kapot, weg, cultuur, traditie, weg, weg. Tradities hoeven
niet te worden gerespecteerd louter en alleen omdat ze tradities zijn, maar
niemand wordt tot slavernij gebracht, en de zwarte kleur komt uit een potje. Zwarte
Piet is een fantasie, maar de fantasie is zwart.
Dit artikel leverde fiks wat reacties op, zie hiervoor: Piet (suite)
Noten:
* (1) Godfried Bomans, Het Heerlijke Avondje, Werken, p. 663-665
* (2) Nicolaas Matsier, Voorwoord van: Orderic Vitalis, De Botten van Sinterklaas,
Athenaeum-Polak & Van Gennep, 2000
* (3) H.A. Guerber, Myths of Northern Lands (e-book): http://www.vaidilute.com/books/guerber/guerber-contents.html
Athenaeum-Polak & Van Gennep, 2000
* (3) H.A. Guerber, Myths of Northern Lands (e-book): http://www.vaidilute.com/books/guerber/guerber-contents.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten