R.I.P. Storm Thorgerson (1944-2013)
Hij ontwierp hoezen voor groepen als Led Zeppelin, Black
Sabbath, Genesis, Muse en The Cranberries, en toch vermeldden de meeste kranten
of websites deze morgen dat de ontwerper van de albumcovers van Pink Floyd
was overleden. Van al zijn ontwerpen, werden die voor Pink Floyd het bekendst,
en van al die bekende ontwerpen, werd er één legendarisch, die voor The Dark
Side of the Moon. Time kopte simpelweg:
Dark Side of the Moon Artist Storm Thorgerson dead at 69. Ik heb zelf een
paar keer de proef op de som genomen door te zeggen dat Storm Thorgerson was
overleden.
"Wie?"
"De ontwerper van de Pink Floyd-hoezen."
"Oh die."
Thorgerson maakte aanvankelijk deel uit van Hipgnosis, een
in Londen gevestigd kunstenaarscollectief dat aan het eind van de jaren zestig furore maakt. De grote LP-hoes is een dankbaar
medium voor jonge kunstenaars en de ontwikkelingen in de popmuziek werken in
hun voordeel. Tot aan het midden van de jaren zestig werd de platenmarkt gedomineerd door de single en waren platenhoezen tamelijk simpele aangelegenheden: de artiest
liet zich fotograferen in een studio of op locatie en een grafisch kunstenaar
zocht er een mooi lettertype bij. Ook The Beatles en The Rolling Stones presenteren
zich aanvankelijk op deze manier op de platenmarkt. Maar met de verschuiving
van single naar elpee, groeien niet alleen de afmetingen van het schijfje en de
hoes, maar ook de pretenties: Peter Blake ontwerpt de hoes voor Sgt. Pepper, Andy Warhol levert de banaan voor de eerste LP
van Velvet Underground en Hipgnosis ontfermt zich over een reeks artistiekerige
jonge Britse bands, waaronder Pink Floyd.
Eén van de trucs van Thorgerson was het weglaten van de
groeps- en/of albumnamen. Soms werd ter verduidelijking een sticker op het album
aangebracht, maar al snel wordt ook die achterwege gelaten. Ook hier zijn de ontwerpen voor Pink Floyd
toonaangevend. Voor Umma Gumma worden de groepsleden afgebeeld op een ontwerp
dat een Droste-effect nastreeft: een schilderij in een schilderij in een
schilderij. De hoes van Atom Heart Mother heeft slechts een kale afbeelding van
een koe. Een grap met een ander dier bracht de groep in 1977 in het avondnieuw
van alle Britse radio- en TV-zenders. Voor de hoes van Animals werd een
reusachtig opblaasvarken opgehangen tussen twee torens van de Londense Battersea
krachtcentrale. Het varken raakte echter op drift en dreef af in de richting
van Heathrow Airport en verschillende vluchten liepen daardoor vertragingen op.
Een geschrokken piloot kreeg de lachers op zijn hand met een verhaal van een
vliegend varken dat plots naast de cockpit opdook.
De albums werden soms aangeduid met een verwijzing naar de
afbeelding in plaats van hun werkelijke titel: De Koe, Het Oor, De Brandende
Man, De Driehoek. Die Driehoek was dus The Dark Side of the Moon en de driehoek
was eigenlijk een prisma. Of misschien ook niet. Over de ontstaansgeschiedenis
zijn heel wat verhalen de wereld ingestuurd, ook door Thorgerson zelf. Aanvankelijk
beweerde hij dat hij op het idee kwam tijdens het doorbladeren van een schoolboek
voor het vak fysica, maar in latere versies ging de driehoek aan het prisma
vooraf. Thorgerson zou op het idee voor de hoes zijn gekomen tijdens een
lichtshow, wellicht in Egypte, en de driehoek zou verwijzen naar de piramides
en tevens een symbool zijn voor diepere gedachten en ambities.
Thorgeson was de hoes aan het eind van zijn leven duidelijk moe. The Dark Side
begon zijn Sherlock Holmes te worden, beroemder dan de schepper zelf, en uiteindelijk
een soort nagel aan diens doodskist. Sir Arthur Conan Doyle, de schepper van de
beroemdste detective uit de wereldliteratuur, kon op den duur de naam Sherlock
Holmes niet meer horen, maar mensen bleven smeken om meer verhalen. De
schrijver Nabokov had iets dergelijks met zijn Lolita, over wie iedereen hem
aansprak, maar ging er nogal filosofisch mee om. "Zij is beroemd, ik niet,"
zei hij eens, "Ik kan enkel dromen van de roem. En van Lolita."
Was Thorgerson een groot kunstenaar? Mijn artistieke vriend
Nabokov (niet de schrijver maar de schilder) zegt in een snelle reactie dat
Thorgerson te kitscherig was en te sterk uit op het gemakkelijke gewin. Van
opleiding was Thorgerson overigens geen beeldend kunstenaar. Hij studeerde
eerst Engels en filosofie aan de universiteit van Leicester en bezocht daarna
pas de kunstacademie, waar hij zich toelegde op fotografie en film. In een
gesprek met de krant De Morgen vertelde hij dat mensen volgens hem met te veel beelden
worden geconfronteerd en daardoor niet weten waar ze moeten kijken. Om in die
wirwar de aandacht te trekken, plaatste hij graag elementen in een vreemde
omgeving. Ziekenhuisbedden op een strand, een varken tussen twee torens, of
gewoon: een koe in een weiland, maar dan wel op een platenhoes. In zijn eigen
woorden:
"Je gelooft niet wat je ziet. Of je gelooft het wel,
maar begrijpt niet waarom. Zulke dingen nodigen uit om nog eens te
kijken." (1)
Noot:
* (1) Geciteerd door Lander Deweer, De Morgen, 20-04-2013
* (1) Geciteerd door Lander Deweer, De Morgen, 20-04-2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten