(Tekst naar aanleiding van de zg. Opheffing van het Hoofddoekenverbod in Gent)
Heel vroeger, toen ik nog klein ventje was (ik ben trouwens nog niet erg groot) sprak men van een 'potje voetballen'. De jeugd stroomde samen op een grasveld en voetbalde er op los. Dat is er nu niet meer bij, de Vlaamse infrastructuur voorziet nauwelijks in open ruimte, en wie eens een bal verkeerd richt, kan rekenen op een GAS-boete. Om die reden heb ik het potje voetballen maar vervangen door een dagelijks potje armworstelen op het forum van Knack. Ik lever commentaren bij opiniebijdragen, en vervolgens haalt de moderator die weg. Dat gaat zo een keer of drie vier, en vervolgens maak ik er een stukje van.
Heel vroeger, toen ik nog klein ventje was (ik ben trouwens nog niet erg groot) sprak men van een 'potje voetballen'. De jeugd stroomde samen op een grasveld en voetbalde er op los. Dat is er nu niet meer bij, de Vlaamse infrastructuur voorziet nauwelijks in open ruimte, en wie eens een bal verkeerd richt, kan rekenen op een GAS-boete. Om die reden heb ik het potje voetballen maar vervangen door een dagelijks potje armworstelen op het forum van Knack. Ik lever commentaren bij opiniebijdragen, en vervolgens haalt de moderator die weg. Dat gaat zo een keer of drie vier, en vervolgens maak ik er een stukje van.
Gisteren was Bleri Lleshi aan de beurt, vandaag richtte ik
mijn pijlen op ene Dajo De Prins. Ik had nog nooit van de persoon gehoord, maar
zijn naam zei me dat hij een Nederlander was, alleen Nederlanders met een
bepaalde achtergrond (geitenwollen sokken en zo) noemen hun zoon immers Dajo,
nietwaar? Mis. Hij blijkt een Belg te zijn. De bijdrage van Dajo ging - zoals
het gros van de opiniebijdragen dezer dagen - over de opheffing van het
hoofddoekenverbod in Gent. De tekst van Dajo klonk
me erg bekend in de oren. Een paar dagen geleden had ik een vergelijkbaar
betoog gelezen op de site van Kif Kif, waarbij een desperate poging werd
ondernomen om een onaangenaam neveneffect van de rood-groene coup in Gent te
omzeilen. Wie islamitische symbolen, attributen of kledingstukken toelaat, moet
natuurlijk ook symbolen, attributen en kledingstukken van andere
geloofsovertuigingen en maatschappelijke stromingen toelaten. Niet alleen
keppeltjes en kruisjes, maar ook kokardes, bedrukte T-shirts en veelkleurige
puntmutsen. Eerlijk is eerlijk, we kunnen immers geen onderscheid maken (discrimineren) tussen
groepen mensen. Ik las al ergens dat met dit besluit het cordon sanitaire de
facto is opgeheven. Ik weet niet meer precies wie de schrijver was, maar hij
zei er wel bij dat hij niet op de sportiviteit van Spa Rood en Spa Groen
rekende: Wie toestaat dat er wordt gediscrimineerd op geslacht, zal er niet voor
terugschrikken om te discrimineren op overtuiging. Ik vrees dat hij gelijk heeft.
Net als de schrijver op de site van Kif Kif, probeerde Gajo (of
hoe heet hij ook alweer) uit te leggen dat een hoofddoek iets héél anders is
dan een T-shirt. Ik wees hem (en de
lezer) op de overeenkomsten tussen zijn bijdrage en de bijdrage op Kif Kif. Het
leek me allemaal vrij voorspelbaar: het wordt duidelijk dat men zichzelf in de
voet heeft geschoten met deze opheffing, en tracht nu op onhandige wijze recht
te praten wat krom is. Ik zei bij mezelf dat er de komende dagen nog veel van
dit soort artikelen zouden verschijnen (ik reken toch minstens op Jantje
Blommaert en Malle Ico), en stond er verder niet echt bij stil. Maar mijn
reactie werd snel verwijderd, en dat maakte me achterdochtig. Wat ik al zo half
en half vermoedde, werd na enig zoekwerk al snel bewaarheid: De Prins is gewoon
gelieerd aan Kif Kif, hij is lid van de Raad van Bestuur. Nou zou dat als
zodanig geen probleem zijn - in het maatschappelijk debat heeft immers iedereen
recht van spreken - indien hij niet, op slinkse wijze, zou hebben gesuggereerd
dat hij als onafhankelijk persoon reageerde. Ook mijn onthulling van de band
met Kif Kif, werd tot twee keer toe weggehaald.
Mij doet het denken aan de goeie ouwe tijd van de
Sovjet-Unie en de DDR. Daar verschenen vaak boze brieven in kranten, geschreven
door verontruste burgers, waarin de regering werd aangespoord om waakzaam te zijn
voor contrarevolutionaire krachten en desnoods keihard op te treden. Zulke
brieven bleken bij naspeuringen steevast te zijn geschreven door trouwe partijleden
of zelfs leden van het Kremlin. Er blijkt ook meer dan twintig jaar na de val
van de muur niet veel veranderd. Je kunt lachen om de onhandige pogingen van
zo'n malle Gajo (of hoe heet die Klojo) om zijn partijkaart en ware aard te
verbergen, maar eigenlijk zijn het tekens aan de wand, writings on the wall. Het
is al erg dat kranten en tijdschriften een podium bieden aan personen die (in
letterlijke zin) geen tegenspraak dulden, maar het wordt angstaanjagend als
diezelfde kranten hardnekkig forumbijdragen gaan censureren, waarin deze lieden worden ontmaskerd. We zijn dan op
weg naar het einde van wat de filosoof Karl Popper de Open Samenleving heeft
genoemd. We krijgen dan een Gesloten Samenleving, dat wil zeggen een
samenleving waarin een kleine elitaire bende bepaalt wat het volk mag weten. Om
met een dezer dagen populaire formule te eindigen: Is dat de samenleving die we
willen?
Wie is geïnteresseerd in het artikel van Dajo, kan dat hier lezen.
Wie is geïnteresseerd in het artikel van Dajo, kan dat hier lezen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten